09902090383

09337734689

تهران، خیابان شریعتی، خیابان معلم

resume.webbyme.ir

تلگرام طراحی سایت وب من

09902090383

09127363007

Top

MOT و کاربرد آن در طراحی سایت فروشگاهی

branding

MOT و کاربرد آن در طراحی سایت فروشگاهی

MOT  و کاربرد آن در طراحی سایت فروشگاهی

با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، بازاریابی و فروش محصولات، خرید اینترنتی و همچنین طراحی سایت فروشگاهی تغییر کرده  است. امروزه افراد برای آشنا شدن با یک محصول و در نهایت خرید محصول مسیرهای مختلفی را طی می کنند، در بازاریابی اینترنتی به این روند نقشه سفر مشتری می گویند.

در بازاریابی اینترنتی یکی از روش های جالب برای آگاهی از نقشه سفر مشتری در خرید اینترنتی، استفاده از مدل MOT Moments Of Truth یا لحظات حقیقی است. در این روش سعی می شود نقاط تماس مشتری با برند در جاهای مختلف شناسایی شود و با سرمایه گذاری  در آن ها، روند بازاریابی و فروش شرکت آسان تر شود.

لحظات حقیقی (MOT) چیست ؟

در شیوه های قدیمی بازاریابی این لحظات حقیقی خطی در نظر گرفته می شد. در حالیکه امروزه با تحلیل رفتار خریداران این لحظات حقیقی لزوما خطی نبوده و ممکن است با ترتیب های مختلفی اتفاق بیافتد.

لحظه حقیقی صفر ام (ZMOT) در خرید اینترنتی

اولین بار گوگل اصطلاح لحظه حقیقی صفرم (Zero Moment of Truth) را به کار برد.

 لحظه حقیقی صفرم به زمانی گفته می شود که فرد برای خرید کالا یا خدمات خاصی شروع به جستجو و جمع آوری اطلاعات در مورد آن می کند. جمع آوری اطلاعات صرفا محدود به جستجوی اینترنتی نمیباشد و فرد ممکن است از دوستان و آشنایان خود نیز سوال کند. نکته قابل توجه این است که جستجوی اینترنتی در تصمیم گیری نهایی فرد نقش بسیار مهمی داردو طبق تحقیقات گوگل مردم به طور متوسط برای خرید کالای های مورد نیاز خود حدودا از 10 منبع مختلف اطلاعات کسب می کنند.

کاربرد اصلی بازاریابی محتوایی در لحظه حقیقی صفرم میباشد.

در این مرحله افراد به دنبال اطلاعات هستند غافل از اینکه شرکت ها با تولید محتوای مفید و سئو شده در حال بازاریابی هستند. شرکت ها با ارائه اطلاعات مفید در مشتریان اعتماد ایجاد می کنند و اگر در طراحی وب سایت خود اصول بازاریابی و تبلیغات را به درستی رعایت کنند ،نرخ تبدیل سایت افزایش پیدا کرده و تعداد خریداران نهایی بیشتر می شود.

در لحظه حقیقی صفرم باید برای بازاریابی محتوا در سایت فروشگاهی از موارد زیر استفاده کرد:

  • تولید محتوا در قالب مقاله که باید شامل سوالات متداول مشتریان باشد
  • تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی
  • اشتراک گذاری ویدیوهای آموزشی در خصوص نحوه استفاده از محصول
  • ارائه یک کتاب الکترونیکی کم حجم برای معرفی محصول

لحظه حقیقی اول (FMOT) در خرید اینترنتی

لحظه حقیقی اول (First Moment of Truth) در نقشه سفر مشتری زمانی است که فرد محصول یا خدمات مورد نظر خود را پیدا کرده و می خواهد اقدام به خرید کند. در حالی که فرد هنوز تصمیم نهایی به خرید اینترنتی نگرفته در این مرحله اطلاعات تکمیلی زیر در صفحه معرفی محصول می تواند بسیار مفید باشد:

  • قیمت و درصد تخفیف محصول
  • نحوه ارسال محصول (پست پیشتاز، پست سفارشی و….)
  • تعداد نظرات و میزان امتیاز کاربران به محصول
  • نحوه پرداخت
  • زمان تحویل محصول
  • دارا بودن گارانتی یا ضمانت تعویض و …
  • شماره تلفن شرکت جهت پاسخگویی به سوالات مشتریان

همچنین کیفیت طراحی وب سایت و کاربردی بودن آن و اینکه مشتری بتواند به راحتی از اطلاعات مورد نیاز بهره کافی را ببرد ، روی هم رفته بر تصمیم خرید اینترنتی او تاثیر بسیار زیادی دارد.

لحظه حقیقی دوم (SMOT) در خرید اینترنتی

لحظه حقیقی دوم (Second Moment of Truth) در نقشه سفر مشتری زمانی است که فرد از سایت خرید اینترنتی کرده و با تحویل گرفتن محصول  از آن استفاده می کند. اگر تجربه ای که فرد با استفاده از محصول بدست می آورد با آن چیزی که در سایت وعده داده شده بود همخوانی داشته باشد،نظر مثبتی به آن برند پیدا میکند و حتی آن را به آشنایان خود معرفی میکند.

لحظه حقیقی سوم (TMOT) در خرید اینترنتی

لحظه حقیقی سوم (Third Moment of Truth) در نقشه سفر مشتری نیز بعد از خرید اینترنتی اتفاق می افتد. در این مرحله فرد کاملا با برند به تعامل می پردازد و در شبکه های اجتماعی آن را دنبال کرده و یا در خبرنامه سایت عضو می شود تا از اخبار سایت و تخفیفاتی که به مناسب های مختلف بر روی محصولات اعمال می شود آگاه گردد. در این مرحله باید تلاش نمود با حضور موثر در شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ ارتباط افراد را حفظ نمود.

یک کارشناس بازاریابی اینترنتی باید دید خوبی به لحظات حقیقی (MOT) چهارگانه در نقشه سفر مشتری سایت خود داشته باشد.

 

هیچ نظری وجود ندارد

متاسفانه امکان گذاشتن نظر وجود ندارد.